Què has de fer si ja és massa tard i has caigut en el parany?
Pot passar. No series ni el primer ni l’últim: en aquesta ocasió, no t’has adonat que estaves davant d’un intent de frau i has fet el que et demanava el missatge. Si estàs en aquesta situació, el més important és ser-ne conscient, actuar amb serenitat i sentit comú, analitzar el que acabes de fer i actuar en conseqüència.
Si has facilitat dades bancàries (número de targeta, PIN, CVV, targeta de coordenades, etc.), la primera cosa que has de fer és posar-te en contacte amb el teu banc i explicar-li què ha passat perquè adopti les mesures reactives que corresponguin i mitigui al màxim les possibles conseqüències del phishing. Si ets client del Santander, posa’t en contacte com més aviat millor amb la Superlínia, al 915 123 123.
Has d’actuar de la mateixa manera si, en lloc de dades bancàries, el que t’han demanat és un altre tipus d’informació privada: posa’t en contacte amb el servei que correspongui i notifica la situació, així, en cas de problemes, podràs demostrar que ha estat per aquest motiu.
Com a mesura complementària, has de monitorar amb certa periodicitat què sap Internet de tu, per veure si els delinqüents estan fent ús d’aquestes dades sense el teu consentiment. I en el cas dels comptes bancaris, mai està de més que consultis sovint els teus moviments. Així podràs detectar a temps qualsevol moviment sospitós.
D’altra banda, si el teu dispositiu s’ha infectat, l’hauràs de desinfectar. Si tens problemes amb tot això, pots visitar la web de l’OSI, en la qual trobaràs molt ben explicats els passos que has de seguir; a més, et poden ajudar en aquesta tasca a través del seu telèfon d’atenció 017.
Finalment, et recomanem que denunciïs els fets davant les forces i els cossos de seguretat de l’Estat (FCSE), perquè amb totes les proves del delicte prenguin les mesures que corresponguin per enxampar els ciberdelinqüents.