Coneixes els teus drets com a consumidor? T’expliquem on pots presentar les teves reclamacions i com fer-ho
TENDENCIAS I 21 d’agost de 2020
Protegir els drets dels consumidors és una de les raons per les quals, des del 1983, l’ONU celebra el Dia Mundial del Consumidor. La cita és el 15 de març, en relació amb un discurs de John Kennedy el 1962 en què reconeixia, per primera vegada, el paper fonamental dels consumidors en el procés productiu.
Al nostre país, l’article 51 de la Constitució recull el dret que tenen els consumidors que els poders públics garanteixin la seva salut, la seva seguretat i els seus interessos econòmics legítims, mentre que la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris del 2007 l’amplia i defineix aspectes concrets, com l’etiquetatge de productes o el dret a indemnització. A més, les diferents comunitats autònomes tenen les seves pròpies regulacions en aquest tema.
D’acord amb la llei del 2007, els consumidors i els usuaris tenim sis drets bàsics:
Si has adquirit un bé o servei i creus que alguns dels teus drets com a consumidor han estat vulnerats, pots reclamar. Aquí t’indiquem on i com fer-ho.
Totes les comunitats autònomes tenen una Direcció General de Consum on pots tramitar les teves queixes, a més d’informar-te sobre els teus drets o rebre formació per a un consum responsable. Així mateix, et pots dirigir a les oficines municipals d’informació al consumidor (OMIC) que estan repartides per tota la geografia espanyola i que depenen dels ajuntaments.
En l’àmbit nacional, l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (Aecosan) és el referent per fer valer els nostres drets com a consumidors. Aquest organisme vigila els mercats, controla el registre de les associacions de consumidors i usuaris i treballa per fomentar una nutrició saludable, entre altres funcions.
Finalment, també et pots dirigir a alguna de les associacions de consumidors o als organismes específics següents que controlen sectors determinats:
El primer pas de qualsevol reclamació consisteix a intentar arribar a un acord amistós amb el propietari de l’establiment o el servei d’atenció al client de l’empresa a la qual vols reclamar. De fet, quan t’adreces directament a l’administració per formalitzar la teva queixa, aquesta també procura, en la majoria dels casos, que les dues parts implicades arribin a un acord.
Si et poses en contacte amb la persona reclamada i l’acord no és possible, pots optar per presentar un full de reclamació. És gratuït i tots els negocis te n’han de poder facilitar un. També el pots baixar des de l’administració de la teva comunitat autònoma.
Aquests són els passos per presentar un full de reclamació:
De vegades, el conflicte passa de l’administració al Sistema Arbitral de Consum, regulat per la Junta Arbitral de Consum i la funció del qual és precisament resoldre les queixes o les reclamacions dels consumidors. El procés sol durar uns sis mesos i les seves resolucions són vinculants. Tanmateix, perquè Arbitratge assumeixi un cas és necessari que les dues parts acceptin de manera voluntària la seva intervenció.
L’aspecte del full de reclamació varia d’una comunitat autònoma a una altra. Però el format és sempre el mateix, 3 folis autocopiadors: un d’original de color blanc, un altre de color verd i un tercer de color groc.
Al full cal indicar les dades de la persona reclamant i de la persona reclamada, així com la data de l’esdeveniment, i exposar de manera clara el motiu de la queixa i l’objecte que es reclama.
És possible confondre els fulls de reclamacions oficials amb altres impresos que alguns establiments també solen posar a disposició dels usuaris per registrar queixes i suggeriments. Per evitar-ho, distingiràs el full de reclamacions perquè porta el logotip de l’organisme de consum de la comunitat autònoma corresponent.
Si consideres que la vulneració dels teus drets com a consumidor pot ser constitutiva de delicte, pots formular una denúncia davant de qualsevol de les administracions de consum. Aquestes estudiaran els fets i valoraran si suposen una infracció.
Quina és la diferència entre una reclamació i una denúncia? En línies generals, l’objectiu de la reclamació és buscar una solució al conflicte entre un consumidor i una empresa, mentre que la denúncia persegueix el compliment de la llei en matèria de consum, i el benefici que pot implicar no és tant individual com col·lectiu.
Ambdues opcions serveixen per exercir els nostres drets com a consumidors. Uns drets regulats per diferents institucions i que celebrem el 15 de març, Dia Mundial del Consumidor.
Valorar aquest article
Tu valoración ha sido guardada.
Posts relaconats